Tillåter islam kärleksäktenskap?

F- Tillåter islam kärleksäktenskap?

Det är min personliga iakttagelse att muslimer med genomsnittlig islamisk etik och förståelse har mycket förutfattat missförstånd angående denna aspekt av islamisk jurisdiktion. Låt oss försöka förstå några aspekter av problemet.

Definitionen av kärlek, likhet, tillgivenhet, förälskelse etc etc skiljer sig i sig, men för svarets skull, låt oss betrakta dem som en och samma sak. Kärleken och kärleken mellan män och kvinnor utlöses initialt genom att se / prata eller andra sätt att utbyta idéer. De grundläggande islamiska riktlinjerna i denna aspekt är tydliga och rakt framåt:

“[Koranen 24:30] Be de troende männen att hålla tillbaka sitt utseende”

[Koranen 24:31] Och be de troende kvinnorna att begränsa sitt utseende ”

Så under onödiga omständigheter avskräcks informell interaktion i det allra första steget för att undvika att skapa "situationer" som kan vara en orsak till ånger eller synd.

Men saker i vår komplexa värld är inte alltid lika enkla och enkla. Islam som deen-ul-fitrah (naturens religion) har optimalt utrymme för möjlig tillgivenhet och kärlek.

Den naturliga lutningen mellan män och kvinnor mot varandra har inte undertryckts med våld, utan den kontrolleras och kanaliseras genom äktenskapet. För det sa vår älskade profet av Allah (såg):

Så idén är " Det är inte haram (förbjudet) att bli kär, det är snarare vad du gör med din kärlek som gör det halal (tillåtet) eller haram (förbjudet) ”

På en sidoteckning tror inte islam på ihåliga påståenden om kärlek och dess offentliga uppvisning, utan den tror på bekräftelse av kärlek genom omsorg, vänlighet och lojalitet.

Dessutom uppmuntrade profeten (sågen) det vänliga beteendet gentemot makan:

Så när vi kommer tillbaka till frågan är det tillåtet att bli kär och omvandla det till halaläktenskap utan att gå till tangenten av förbjudet samtal och gärningar. Det finns ingen ursäkt för det som Allah säger: "Och låt de som inte kan hitta någon att gifta sig upprätthålla kyskhet tills Allah (SwT) gör dem rika genom hans gynnar ..." (Surah 24, Vers 33)

Å andra sidan är det alltid bra och rekommenderas att lyssna på råd från våra nära och kära (gaurdians / föräldrar) och inte bli förblindad av kärlek / förälskelse genom att stryka begreppet kompatibilitet. Kom ihåg att Allah säger:

“[Koranen 2:216] Men det kan vara så att du ogillar något medan det är bra för dig, och det kan vara så att du gillar något medan det är dåligt för dig. Gud vet, och du vet inte ”

Hoppas att detta sätter lite ljus på ämnet!

Lämna en kommentar