Vad gör du på din bröllopsnatt enligt islam?

O Allah, skicka välsignelser över Muhammad och över Muhammeds familj, som Du skickade välsignelser över Ibraaheem och över Ibraaheem familj; Du är verkligen berömvärd, full av ära.

Äktenskap är den mest heliga institutionen. Det är så heligt att allt som leder dig bort från äktenskapet är synd, såsom äktenskapsbrott eller homosexualitet. Islamiska är så skyddande om det att Allah rekommenderar troende män och kvinnor att hålla blicken nere, klä sig blygsamt och Allah säger "gå inte ens nära obotlighet". Allah säger också i Koranen ”följ inte Satans fotspår” eftersom Satan bara leder oss vilse med en väg som verkar charmig. Det är därför romantik utanför äktenskapet alltid är spännande och inom äktenskapet verkar tråkigt, för satan får det att verka så.

Så det är viktigt att förstå vikten och värdet av äktenskapet så att vi kan investera i det med samma uppmärksamhet. Du bör fokusera på att utveckla kärlek, tröst, förståelse, gemensamma värderingar och dela kunskap om islam. Du måste medvetet fortsätta med det eftersom det inte är lätt. Satans mest stolta bedrift är inte brott som mord eller äktenskapsbrott, utan en bråk mellan man och hustru, för när detta förhållande skakar upp blir samhället naturligtvis svagt.

Det är viktigt att förstå religionens roll i vårt liv. Allah skickar religion för att berätta för oss hur vi ska leva våra liv. Mestadels berättar Allah oss om några saker som vi inte får göra och lämnar vad vi ska göra på vårt sociala, kulturella, intuitiva och vetenskapliga lärande. Till exempel förbjuder Allah vilken mat och dryck som är haraam. Det är upp till oss att lämna de få som är haraam och njuta av det som är halal tacka Allah. Detsamma gäller drycker. När det gäller äktenskapet till Allah berättar vilka män och kvinnor en troende inte kan gifta sig (vissa förhållanden och polyteister), och lämna upp till oss att bestämma vem vi ska gifta oss bland folket som man kan gifta sig med.

I många religioner betraktades acestism som en dygd, så att en man försöker ge upp världsliga nöjen för att behaga Gud. Islam skiljer mellan halal (tillåtna) och haraam (otillåtna) nöjen. Vi lär oss av Koranen att halal njutningar är Allahs gynnar, arabiska för Gud, och vi bör njuta av dem samtidigt som vi är tacksamma mot Allah. Så först och främst måste man vara tacksam för att vara gift eftersom man har en halal-följeslagare, medan så många människor i världen fortfarande söker en halal-följeslagare och gör anrop (duaa) för det.

Koranen nämner ett mycket vackert uttryck för makar som är kläder (libaas). Detta uttryck innebär att ens make är den mest intima saken bredvid kroppen, och därmed den mest tröstande och mest nödvändiga. Kläder skyddar oss inte bara från väderskador utan de blir en del av vår personlighet. Människor bedömer oss utifrån våra kläder och vi vill presentera vår bättre image genom kläder. På samma sätt blir en make en del av ens personlighet och sociala image. Allah säger i Koranen:

Det har tillåtits för dig natten före fastan att gå till dina fruar [för sexuella relationer]. De är kläder för dig och du är kläder för dem. Allah vet att ni brukade lura er själva, så han accepterade er omvändelse och förlät er. Så nu, ha relationer med dem och sök efter det som Allah har förordnat för dig. Och ät och drick tills gryningens vita tråd blir tydlig för dig från den svarta tråden [på natten]. Avsluta sedan fastan till solnedgången. Och ha inte förbindelser med dem så länge du bor för tillbedjan i moskéerna. Dessa är gränserna [som] Allah, så närm dem inte. Således klargör Allah sina förordningar för folket att de kan bli rättfärdiga. (Koranen 2: 187)

Romantik och sex mellan gifta par är en naturlig sak. Det kommer att ske naturligt. Ditt fokus bör vara förtroende, kärlek och förståelse. När du har det kommer både man och hustru att göra ansträngningar för att behaga varandra bättre i det. Det kommer inte bara att vara en plikt som en uppfyller för en annan. Endast satan vill att vi ska glömma denna kärlek och bara vara fokuserade på vårt ego, så att vi inte kan vara lyckliga i äktenskapet och därefter kan vi ledas till synd. Vi måste ha tro på denna kärlek och vara tacksamma mot Gud för den. Vi borde också vara medvetna om satan och inte ens välkomna skämt som tenderar att främja dömande syn på ett annat kön. Allah säger i Koranen:

Och av hans tecken är att han skapade åt er av er makar så att ni kan finna lugn i dem; och han placerade kärlek och barmhärtighet mellan er. Faktiskt i det är tecken för ett folk som tänker. (Koranen 30:21)

Inom äktenskapet har Allah förbjudit visst sex, till exempel vid fasta, analsex och sex under kvinnors menstruationscykler. Förutom det är det upp till paret att söka tröst hos varandra. Allah vill inte göra vårt liv svårt genom att ge oss för många instruktioner. I vissa religiösa grupper har människor utvecklat föreställningar om sex i äktenskap som inte är en del av religionen, till exempel under koranens uppenbarelser fanns det tro bland judar att vissa positioner för sex var syndiga. I Koranen nämner Allah att det inte finns något sådant som en del av religionen. Följande vers är också en påminnelse om att de mest önskvärda frukterna av äktenskapet som båda makarna vill ha är barn, som kommer att hålla både förlovade och välsignade, kanske till slutet av deras liv. Han säger:

Dina hustrur är en plats för sådd av utsäde för dig, så kom till din odlingsplats hur du än vill och sätt fram [rättfärdighet] åt er själva. Och frukta Allah och vet att du kommer att möta honom. Och ge goda nyheter till de troende. (Koranen 2: 223)

Vi lär oss också från Koranen att syftet med religion inte är att göra äktenskapslivet svårt. Allah säger:

O du som har trott, när du stiger till [utför] bön, tvätta ansikten och underarmarna till armbågarna och torka över huvudet och tvätta fötterna till anklarna. Och om du befinner dig i ett tillstånd av janabah, rena er själva. Men om du är sjuk eller på resan eller om någon kommer från platsen för att lindra sig själv eller om du har kontaktat kvinnor och inte hittar vatten, leta sedan efter ren jord och torka över ansikten och händer med den. Allah har inte för avsikt att göra dig svårt, men han har för avsikt att rena dig och fullborda sin tjänst mot dig så att du kan vara tacksam. (Koranen 5: 6)

Mot bakgrund av islamisk inlärning borde både man och hustru leva värderingar som att vara snälla, bara tala det som är bra och hålla tyst, hålla tillbaka ilska, förlåta varandra, uppfylla varandras rätt och så vidare. Dessa värderingar är viktiga för varje person för gott beteende och det kommer att ligga till grund för god karaktär och lyckligt äktenskap. Vi kan inte selektivt utveckla vårt beteende, inte ens när vi försöker det visar ödmjukhet. Vi lär oss av hadith att de bästa männen är de som är bäst för sina fruar. Vi lär oss också form av hadith att Allah lovar paradis för den person som inte grälar även om han har rätt.

I indisk subkontinent är det en felaktig uppfattning att äktenskapets middagsfest som kallas waleema ska hända när paret hade sex. Denna uppfattning började kanske som ett skämt, men vissa människor kanske tror på det som religiös sak i avsaknad av kunskap. Islam säger inget sådant. Allah har gjort vårt liv enkelt och berättat för oss bara några få saker som vi inte får göra och lämnat efter oss att njuta av resten på det sätt vi vill. Vi människor gör naturligtvis saker som vi vill vara mode, mat, konst, kultur, artighet, uppförande, sociala fester och allt annat. På samma sätt som vi utvecklar sexuella vanor. Fallet med sex är känsligare eftersom två personer är inblandade så vi måste verkligen vara mycket känsliga för den andras humör, energi, beredskap. En person kan inte vara lycklig på bekostnad av en annan eftersom äktenskapet är till förmån för två personer, inte bara en.

Äktenskap är den viktigaste välsignelsen. I vissa Hadith kallas det halva Deen. Så du tackar Allah för varje dag när du väcker oss och inser att du har en livspartner som är halal för dig. När du är tacksam mot Allah och fruktar Allah att du kan skada någon med ditt beteende, kommer ditt äktenskap att ha mer välsignelse på alla områden, inklusive sex. Man måste vara mer försiktig med beteendet, för till skillnad från andra relationer här har vi inte en direkt genetisk bindning för att vara mer medkännande, och vi påverkar varandras liv, så naturligtvis är våra förväntningar och sammanstötning av ego olika. Biologisk skillnad mellan män och kvinnor vad gäller psykologi komplicerar den ytterligare. Vi kan inte bara ignorera och gå bort när vi är olyckliga, som händer i vissa relationer eller vänskap, men vi måste lösa konflikter. Med mer förtroende, kärlek, mognad, respekt och förståelse investerar vi i äktenskapet och får också belöning för det. Man kan inte försöka dominera en annan. Jag tror att mannen måste vara mer tålmodig, omtänksam, medkännande och snäll eftersom det är naturligt för mannen att bli arg eller aggressiv på grund av harmonier och kulturellt lärande i vissa fall där män lärs sig att dominera kvinnorna. Satan älskar att utnyttja detta ego och sådana kulturella övertygelser. Din fru, dotter och systrar lyssnar bara på dig när de älskar dig, inte för att du kan prata högre.

Koranen betonar på utveckling av karaktär, som gör ett annat perspektiv på allt i livet annorlunda. Koranen betonar att se inte bara är från ögonen utan från hjärtat, även hörsel är inte bara från öronen utan från hjärtat. Det är därför en gammal mamma fortfarande ser vacker ut för sin son och barn som gör ljud medan de ber inte är så irriterande. Så, som i alla äktenskap, kommer parens fysiska charm att minska som naturens lag. Men när våra ögon och öron i hjärtat av mer öppna och mottagliga, kommer vi att se skönhet i make i varje skede av livet, eftersom vi kommer att se en personlighet inte bara en kropp. Allah säger:

Så har de inte rest genom jorden och har hjärtan för att resonera och öron för att höra? För det är verkligen inte ögon som är förblindade, utan förblindade är hjärtan i brösten. (Koranen 22:46)

All beröm är för Allah, världens herre.

Lämna en kommentar