Vad säger Koranen om äktenskapet?

Verser inklusive ordet Äktenskap

Gifta dig inte med icke-troende kvinnor (avgudadyrkan) förrän de tror: En slavkvinna som tror är bättre än en icke-troende kvinna, även om hon lockar dig. Inte heller gifta dig (dina flickor) med icke-troende tills de tror: En slav som tror att det är bättre än en icke-troende, även om han lockar dig. Troende gör (men) vinkar dig till elden. Men Allah vinkar genom sin nåd till trädgården (av salighet) och förlåtelse och gör hans tecken tydliga för mänskligheten: att de kan fira hans beröm. (Surah Al-Baqara, 221)

Så om en man skiljer sig från sin fru (oåterkalleligt), kan han inte därefter gifta sig med henne förrän efter att hon har gift sig med en annan man och han har skilt sig henne. i i det fallet finns det ingen skyldighet på någon av dem om de återförenas, förutsatt att de känner att de kan hålla de gränser som ordinerats av Allah. Sådana är de gränser som ordnats av Allah, som han klargör för de som förstår. (Surah Al-Baqara, 230)

När ni skiljer sig från kvinnor och de uppfyller sin ('Iddat) term, hindra dem inte från att gifta sig med sina (tidigare) män, om de ömsesidigt är överens om rättvisa villkor. Denna instruktion är för alla bland er, som tror på Allah och den sista dagen. Det är (kursen att skapa) mest dygd och renhet bland er och Allah vet, och ni vet inte. (Surah Al-Baqara, 232)

Det finns ingen skuld på dig om du erbjuder ett förlovning eller håller det i dina hjärtan. Allah vet att du värnar om dem i era hjärtan: Men gör inte ett hemligt avtal med dem förutom i termer av ärade, eller besluta om slips av äktenskap tills den föreskrivna termen är uppfylld. Och vet att Allah vet vad som finns i era hjärtan, och se till honom; och vet att Allah är ofta förlåtande, mest tacksam. (Surah Al-Baqara, 235)

Och om ni skiljer sig från dem före fulländningen, men efter att ha fastställt en kväll för dem, så är hälften av duscharen (beror på dem), såvida de inte överlämnar det eller (mannens hälft) får av honom i vars händer är äktenskap slips; och eftergivenhet (av människans hälft) är närmast rättfärdighet. Och glöm inte Liberaliteten emellan er; ty Allah ser väl allt som ni gör. (Surah Al-Baqara, 237)

Om ni fruktar att ni inte ska kunna hantera rättvisa med de föräldralösa, gifta sig kvinnor efter eget val, två eller tre eller fyra; men om ni fruktar att ni inte kommer att kunna handla rättvist (med dem), så är det bara en, eller (en fången) som er högra händer äger, som kommer att vara lämpligare för att hindra er från att göra orättvisa. (Surah An-Nisa ', 3)

Gör rättegång mot föräldralösa tills de når äktenskapets ålder; Om ni då finner en sund dom i dem, släpp deras egendom åt dem; men konsumera det inte med slöseri eller i brådska mot deras uppväxt. Om vårdnadshavaren är välmående, låt honom inte kräva någon ersättning, men om han är fattig, så ska han ha för sig vad som är rättvist och rimligt. När du släpper deras egendom för dem, ta vittnen i deras närvaro: Men Allah är tillräcklig för att ta hänsyn till dem. (Surah An-Nisa ', 6)

O ni som tror! Det är förbjudet för dig att ärva kvinnor mot deras vilja. Inte heller ska du behandla dem med hårdhet, så att du kan ta bort en del av det bröllop som du har gett dem, förutom där de har gjort sig skyldiga till öppen otukt; Tvärtom bor med dem på grund av vänlighet och rättvisa. Om ni ogillar dem kan det vara så att ni ogillar något, och Allah åstadkommer genom det mycket gott. (Surah An-Nisa ', 19)

Och gifta dig inte med kvinnor som dina fäder gifte sig med - förutom vad som är förflutet: Det var skamligt och otäckt, - verkligen en avskyvärd sed. (Surah An-Nisa ', 22)

Förbjudet för dig (för äktenskap) är: - Dina mödrar, döttrar, systrar; fars systrar, mors systrar; brorsdöttrar, systers döttrar; fostermödrar (som gav dig sug), fostersystrar; dina kvinnors mödrar; dina styvdöttrar under ditt förmyndarskap, födda av dina fruar till vilka ni har gått in, - inget förbud om ni inte har gått in; - (De som varit) hustrur till era söner som går ut från era ländar; och två systrar i äktenskap samtidigt, förutom vad som är förflutet; ty Allah är ofta förlåtande, barmhärtig; - (Surah An-Nisa ', 23)

Också (förbjudna är) kvinnor som redan är gifta, utom de som dina högra händer äger: Så har Allah förordnat (förbud) mot dig: Förutom dessa är alla andra lagliga, förutsatt att du söker (dem i äktenskap) med gåvor från din egendom, - önskar kyskhet, inte lust, se att ni dra nytta av dem, ge dem deras duschar (åtminstone) enligt föreskrifterna; men om, efter att en dower har ordinerats, samtycker till ömsesidigt (för att variera det), finns det ingen skuld på dig, och Allah är allvetande, allvis. (Surah An-Nisa ', 24)

Om någon av er inte har medel för att gifta sig fritt troande kvinnor, kan de gifta sig troande flickor bland dem som er högra händer har: Och Allah har full kunskap om er http://faith.Ye är varandra från varandra: Gifta dem med ägarnas ledighet och ge dem sina slottar, enligt vad som är rimligt: ​​De borde vara kista, inte lystna eller ta häpnad: när de tas i äktenskap, om de hamnar i skam , deras straff är hälften så mycket för fria kvinnor. Detta (tillstånd) är för dem bland er som fruktar synd; men det är bättre för er att ni utövar självbehärskning. Och Allah är ofta förlåtande, barmhärtig. (Surah An-Nisa ', 25)

Män är kvinnors beskyddare och upprätthållare, för att Allah har gett den ena mer (styrka) än den andra, och för att de stöder dem från sina medel. Därför är de rättfärdiga kvinnorna hängivna lydiga och skyddar i (manens) frånvaro vad Allah skulle ha dem http://guard.As till de kvinnor från vars sida ni fruktar illojalitet och dåligt uppförande, förmanar dem (första), (Nästa), vägrar dela sina sängar, (Och sist) slå dem (lätt); men om de återvänder till lydnad, sök inte mot dem Medel (av irritation): Ty Allah är den Högste, stor (över er alla). (Surah An-Nisa ', 34)

Om ni fruktar ett brott mellan dem två, utse (två) skiljeman, en från hans familj och den andra från hennes; om de önskar fred, kommer Allah att orsaka deras försoning: ty Allah har full kunskap och är bekant med allt. (Surah An-Nisa ', 35)

De frågar din instruktion angående kvinnorna säga: Allah instruerar dig om dem: Och (kom ihåg) vad som har blivit repeterat för dig i boken, om de föräldralösa kvinnor som du inte ger de föreskrivna portionerna till och ändå vem du vill gifta sig, som också gäller barnen som är svaga och förtryckta: att ni står fasta för rättvisa för föräldralösa. Det finns ingen god gärning som ni gör, men Allah är väl bekant med det. (Surah An-Nisa ', 127)

Om en hustru fruktar grymhet eller förfall från sin mans sida, finns det ingen skyldighet för dem om de arrangerar en minnesförlikning mellan sig; och sådan lösning är bäst; även om människors själar påverkas av girighet, men om ni gör gott och utövar självbehärskning, är Allah väl bekant med allt ni gör. (Surah An-Nisa ', 128)

Ni kan aldrig vara rättvisa och precis som mellan kvinnor, även om det är er brinnande önskan: Men vänd dig inte helt (från en kvinna) för att låta henne (som det var) hängande (i luften). ni kommer till en vänlig förståelse och utövar självbehärskning, Allah är ofta förlåtande, barmhärtig. (Surah An-Nisa ', 129)

O bokens folk! Det har kommit till oss, vår budbärare, som avslöjar för dig mycket som du brukade gömma i boken och passerade mycket (det är nu onödigt). Det har kommit till dig från Allah ett (nytt) ljus och en synlig bok, - (Surah Al-Ma'ida, 15)

Låt ingen man som är skyldig till äktenskapsbrott eller otukt gifta sig, utan en kvinna som är lika skyldig eller en icke troende; inte heller får någon annan än en sådan man eller en icke troende gifta sig med en sådan kvinna: för de troende är sådant förbjudet. (Surah An-Nur, 3)

Gifta dig med de som är ensamstående eller de goda bland er, män eller kvinnor. Om de är i fattigdom, kommer Allah att ge dem medel ur sin nåd: ty Allah omfattar alla, och han vet allt. (Surah An-Nur, 32)

Låt de som inte finner det som giftermål hålla sig kista tills Allah ger dem medel ur sin nåd. Och om någon av dina slavar ber om en skriftlig handling (för att göra det möjligt för dem att förtjäna sin frihet för en viss summa), om du vet något gott om dem, ja, ge dem något av det medel som Allah har gett dig, men tvinga inte dina pigor till prostitution när de önskar kyskhet, så att du kan vinna på livets gods. Men om någon tvingar dem, är Allah, ofta förlåtande, barmhärtig (mot dem) efter en sådan tvång, (Surah An-Nur, 33)

Sådana äldre kvinnor som har gått förbi utsikterna till äktenskap - det finns inget som skyller på dem om de lägger bort sina (yttre) kläder, förutsatt att de inte gör en skön uppvisning av sin skönhet: men det är bäst för dem att vara blygsamma: och Allah är en som ser och vet alla saker. (Surah An-Nur, 60)

Det är han som har skapat människan ur vatten: sedan har han upprättat släktskap med släkt och äktenskap: ty din Herre har makt (över allt). (Surah Al-Furqan, 54)

Han sa: "Jag tänker gifta dig en av dessa mina döttrar till dig, förutsatt att du tjänar mig i åtta år, men om du fullföljer tio år kommer det (nåd) från dig. Men jag tänker inte placera dig under en svårighet: du kommer verkligen att hitta mig, om Allah vill, en av de rättfärdiga. " (Surah Al-Qasas, 27)

Skåda! Du sa till en som hade fått Allahs nåd och din fördel: "Behåll dig (i äktenskap) din fru och frukta Allah." Men du gömde i ditt hjärta det som Allah skulle visa upp: du fruktade inte folket, men det är mer passande att du fruktar Allah. När Zaid sedan hade upplöst (sitt äktenskap) med henne, med det nödvändiga (formalitet), gick vi med henne i äktenskap med dig: för att (i framtiden) det inte skulle vara svårt för de troende i (frågan om) äktenskap med fruarna till deras adopterade söner, när de senare har lösts upp med det nödvändiga (formalitet) (deras äktenskap) med dem. Och Allahs befallning måste uppfyllas. (Surah Al-Ahzab, 37)

O ni som tror! När ni gifter er med troende kvinnor och sedan skilsmässa med dem innan ni har rört dem, har ni ingen tid att räkna för dem: så ge dem en present. Och frigör dem på ett stiligt sätt. (Surah Al-Ahzab, 49)

O Profet! Vi har gjort dig tillåtet för dina hustrur till vilka du har betalat deras dotter. och de som din högra hand äger av de krigsfångar som Allah har tilldelat dig; och döttrar till dina farbröder och mostrar, och döttrar till dina farbröder och mostrar, som flyttade (från Makka) med dig; och varje troende kvinna som ägnar sin själ åt profeten om profeten vill gifta sig med henne - detta endast för dig och inte för de troende (i stort); Vi vet vad vi har utsett för dem vad gäller deras hustrur och fångar som deras högra händer äger; för att det inte ska vara svårt för dig. Och Allah är ofta förlåtande, barmhärtig. (Surah Al-Ahzab, 50)

Det är inte lagligt för dig (att gifta dig med fler) kvinnor efter detta eller att byta ut dem för (andra) fruar, även om deras skönhet lockar dig, utom alla dina högra händer skulle ha (som tjänarinnor): och Allah vakar över allt saker. (Surah Al-Ahzab, 52)

O ni som tror! Gå inte in i profetens hus, - tills du får ledighet, - till en måltid, (och sedan) inte (så tidigt som) för att vänta på förberedelsen; men när ni är inbjudna, gå in; och när ni har tagit er måltid, skingra er, utan att söka bekant samtal. Sådant (beteende) irriterar profeten: han skäms för att avfärda dig, men Allah skäms inte (för att berätta) sanningen. Och när ni ber (hans damer) om allt ni vill, fråga dem från en skärm: det ger större renhet för era hjärtan och deras. Det är inte heller rätt för er att ni ska irritera Allahs budbärare eller att ni när som helst ska gifta sig med hans änkor efter honom. Verkligen sådant är i Allahs ögon en enormitet. (Surah Al-Ahzab, 53)

Så; och vi ska gå med dem till följeslagare med vackra, stora och glänsande ögon. (Surah Ad-Dukhan, 54)

De kommer att luta sig (med lätthet) på troner (av värdighet) ordnade i led; och vi ska gå med dem till följeslagare, med vackra stora och glänsande ögon. (Surah At-Tur, 20)

O ni som tror! När det kommer till dig troende kvinnliga flyktingar, undersök (och testa) dem: Allah vet bäst om deras tro: om ni vet att de är troende, så skicka dem inte tillbaka till de icke troende. De är inte lagliga (fruar) för de icke-troende, inte heller (de icke-troende) är lagliga (män) för dem. Men betala de otroende vad de har spenderat (på deras dusch), och det kommer inte att finnas någon skuld på dig om ni gifter sig med dem när ni betalar dem till dem. Men håll inte fast vid de icke-troende kvinnornas vårdnad: be om vad ni har spenderat på deras duschar, och låt (de otroende) be om vad de har spenderat (på kvinnornas kvinnor som kommer över till er). Sådan är Allahs befallning. Han dömer (med rättvisa) mellan er. Och Allah är full av kunskap och visdom. (Surah Al-Mumtahana, 10)

Allah berättar, till exempel för de icke-troende, Noas hustru och Luts hustru: de var (respektive) under två av våra rättfärdiga tjänare, men de var falska för sina (män) och de tjänade ingenting framför Allah den deras redogörelse, men fick höra: "Gå in i elden tillsammans med (andra) som kommer in!" (Surah At-Tahrim, 10)

Lämna en kommentar