Varför sägs de sju välsignelserna vid (eller veckan efter) ett bröllop?

Även om du kallade dessa välsignelser med deras populära namn, ”de sju välsignelserna”, kallas de faktiskt ”birkat chatanim” i Talmud (se Ketubot 7b-8a). Det kan översättas antingen som ”brudgummens välsignelser” eller ”bröllopsvälsignelserna”. Det borde förklara varför de sägs i samband med ett bröllop - vid bröllopet och under festdagarna som följer (i vissa fall är det en vecka, i vissa är det mindre). Vissa Sephardim reciterar också en välsignelse över kryddor vid bröllopet, så för dem är det åtta välsignelser, inte sju. Under alla omständigheter diskuterar Talmud endast sex välsignelser - eftersom den första välsignelsen, över en kopp vin (som symboliserar glädje, firande och mer), helt klart inte är en bröllopsvälsignelse; det reciteras vid bröllopet som en sedvänja, inte talmudisk lag.

För att vara mer exakt reciteras dessa välsignelser vid den andra delen av bröllopsceremonin, "nissuin" - avslutningen av äktenskapsceremonin som började med "kiddushin". I vårt mer avlägsna förflutna kan kiddushin ha utförts år före nissuin. Kiddushin-ceremonin, med nästan abstrakt juridisk betydelse, fastställde att kvinnan kommer att vara mannen uteslutande (och år senare markerade samma ceremoni början på den tid då mannen exklusivt blir kvinnans) - alltså efter kiddushin kunde kvinnan inte lagligt ingå ett kiddushinförhållande med någon annan man, och detta lagliga band kunde endast brytas genom död eller judisk skilsmässa. Men mannen och kvinnan skulle återvända för att fortsätta leva med sina ursprungsfamiljer (närmare bestämt: från varandra). Vid nissuin blev förhållandet mellan mannen och kvinnan konkret, eftersom de flyttade för att bo tillsammans i ett hushåll och börja bilda en familj. Nissuin bestod av processionen från familjer och vänner och tog det unga paret till sitt nya hem. Nuförtiden påverkas nissuin av flera handlingar, inklusive deras procession till bröllopstaket, deras stående tillsammans under bröllopstaket - vilket symboliserar taket på deras nya hem och deras hemresa för att bo tillsammans efter ceremonin (eller göra det symboliskt i ett privat rum i bröllopssalen). Hur som helst påverkar inte bröllopsvälsignelserna nissuin, men de reciteras ceremoniellt vid nissuinens tid och under de efterföljande festmåltiderna (ursprungligen bara de som ätas med paret i deras nya hem).

Faktum är att Rashi (ibid.) Ansåg att den första av de sex ”bröllopsvälsignelserna” som presenteras i Talmud inte har något att göra med ett bröllop - bara de fem sista gör det. Den första välsignelsen - adressering till Gud som skapade allt för sin ära - hänvisar faktiskt bara till folkmassans insamling (som samlas för en religiös ceremoni till ära för Gud) för att fira Guds kärlek när han skapar världen och ser till att Adam hade en partner. I själva verket är detta ändå en mycket intressant välsignelse, som talar som om "allt" och om "Guds ära". Jag var en gång inbjuden i förväg till sex måltider för att hedra en brud och brudgum under veckan efter deras bröllop. Jag visste att jag skulle bli ombedd att säga några "Torahs ord", så jag började förbereda något att säga om var och en av de sex välsignelserna. Men jag fastnade på den första och slutade säga sex helt olika saker om den - en vid varje festmåltid - om vilken "allt" vi hänvisade till och hur det var relaterat till Guds ära. Det finns mer i den välsignelsen än vad som syns ...

Under alla omständigheter är de sista fem välsignelserna tydligt relaterade till temat nissuin, den del av bröllopet som firar en man och en kvinna som flyttar in för att bo tillsammans i sitt nya hem och skapa en familj. Låt mig förklara. Eftersom de ofta betraktas som en del av en uppsättning med sju välsignelser kommer jag att räkna dem 3 till 7, även om de, som jag har förklarat, är de enda välsignelserna som specifikt avser en bröllopsceremoni. När jag förbereder ett par för deras bröllop går jag närmare in på välsignelserna än vad jag kommer att göra här.

Välsignelserna 3 och 4 handlar om samma ämne. I 3 nämns det kortfattat, "Välsignad är du, den transcendentala Herren, vår Gud, universums härskare" (detta är standardformeln för varje välsignelse), "Vem skapade mänskligheten (två ord på hebreiska)". Välsignelse 4 börjar och avslutas med att använda samma två ord, efter att ha gått mer i detalj om människan som skapats med en identitet som Guds (nämligen de kan abstrakt, intelligent tänkande och de kan kontrollera sig själva - en kvalitet som verkligen är behövs i äktenskapet). Således talar dessa två välsignelser om vad som görs vid ett bröllop - en människa skapas! Varken man eller kvinna ensam är en fullständig varelse, och det är sammanfogningen av två i äktenskapet som utgör skapandet av en hel människa. En människa ensam kan alltför lätt hamna i det tragiska misstaget att tro att han eller hon ensam är den som vet och bestämmer vad som är sant, rätt, rättvist och vackert - en man och kvinna tillsammans, olika från varandra men förenade i deras önskan att leva tillsammans, placera kontroller och balanser på varandra på grund av att de skiljer sig från varandra. Endast två personer med ömsesidiga kontroller och balanser kan förhindra var och en från att förguda sig själv - så vid bröllopet skapas en hel människa.

Välsignelse 5 är en bön för det judiska folkets insamling till Sion, från att de sprids över hela världen. Äktenskapet mellan ett nytt par, fullt av energi, glädje, hopp, optimism och entusiasm för en ljus framtid - fyller de närvarande med hoppet att de - i dessa egenskaper - kommer att förtjäna och kommer att närma samlingen av våra landsflyktingar och inlösen av vårt land och vårt folk.

Välsignelserna 6 och 7 delar också ett tema, eftersom båda avslutar med en nästan identisk fras, "Välsignad är du, Gud, som ger glädje åt brudgummen och bruden (i välsignelse 7 som är" att brudgumma med bruden "- en helt annan boll I slutet av ceremonin står inte längre två personer på en lista - ”bruden och brudgummen ”, utan snarare förenas i gemensamma ideal, värderingar, förhoppningar och mål -“med”Varandra - och kommer aldrig att vara ensamma igen så länge de är gifta, även om de ibland är långt ifrån varandra. Välsignelse 6 är faktiskt en bön som Gud gör det kärleksfulla paret glada, eftersom han gjorde sina varelser (Adam och Eva) glada i Edens trädgård förr. Många förklaringar har givits för denna analogi. Cyniker säger att Adam och Evas glädje var att de inte hade svärföräldrar! Andra ser välsignelsen i enkla termer som en bön om att deras liv ska vara trevligt, med mat och näring lättillgängliga, inga sjukdomar etc. Återigen säger andra att deras glädje berodde på att ingen av dem hade någon annan att jämföra sin make till - så de var tvungna att fokusera enbart på sina makar och hantera alla "frågor" direkt.

Välsignelse 7 är den längsta; den har faktiskt två delar. Den första delen är en bön att bruden och brudgummen ska vara nedsänkta / inbäddade i en mängd olika typer av glädje och personlig intim kärlek (det är bra att de vet att glädje och kärlek finns i olika typer, och att de inte alltid kommer att vara känner på samma sätt hela tiden). Jag diskuterar med paret betydelsen av var och en av de olika typerna av glädje och tillgivenhet. Den andra delen av välsignelsen är en bön för återställandet av Jerusalem - alltså uppfyller vi vårt forntida löfte om att aldrig glömma Jerusalem, till och med i vår största glädje - även utan vanan att bryta ett glas.

Jag hoppas att det är klart nu varför dessa fem välsignelser är lämpliga vid ett bröllop.

Lämna en kommentar