Varför valde Jesus bröllopet i Kana för sitt första mirakel?

Miraklet med att förvandla vattnet till vin kan eller kanske inte ha varit Jesu första mirakel. Att det var den allra första skulle vara mycket svårt att bevisa. Som vi alla vet är väldigt lite av evangelierna skrivna i kronologisk ordning. Varje författare som leds av den Helige Ande hade ett särskilt budskap som behövde släckas. Matteus presenterade Jesus som judarnas kung och att Guds rike var mitt i kungens person och närvaro. Lukas fick uppgiften att presentera Jesus som Människosonen. Hans uppdrag var att presentera Jesus som helt mänsklig utom utom synd. Markus fick i uppgift att presentera Jesus som Herrens tjänare. Som ett exempel se Jesaja 42: 1–4 Dessa verser passar inte någon annan än Jesus. Slutligen var Johns anledning för hans evangelium att skildra Jesus som utan tvekan Guds Son. Så varje författare fick / försågs med material som stödde syftet med den boken. Eftersom det var den stora designen som betyder att kronologisk ordning inte var högst upp på listan.

Med detta sagt var miraklet vid Kana i Galileen Jesu första mirakel i en mening men möjligen, troligen inte, Det allra första. Johannes 2: 11 a säger ”Denna början av mirakel gjorde Jesus i (Kana i Galileen ..”) Det vi får höra här är en specifik plats. Jesus var vid den tiden i den norra delen av Israel. Han utförde också mirakel i södra delen av Israel som heter Juda. Johannes ville särskilt lyfta fram Jesu gudomlighet så att underverk var ett nödvändigt komplement till hans tjänst. Matteus 9: 35 ger de tre huvudkomponenterna i hans tjänst för det förklarar ”Jesus gick genom alla städer och byar och undervisade i deras synagogor, predikade evangeliet om kungariket och botade varje sjukdom och sjukdom. Matteus 3: 4 presenterar samma ordning. Medan Jesus utförde miraklet att förvandla vattnet till vin i en offentlig miljö visste väldigt få av de församlade gästerna att det var han som gjorde det. Bibeln säger inte att detta mirakel sändes som många gjorde. Allt vi vet med säkerhet är att 23. Maria visste, 1. tjänarna som bar vinet till bröllopets härskare visste 2. och hans lärjungar visste och trodde på honom. Allt annat är spekulation.

Lämna en kommentar